16 Ağustos 2015 Pazar

İlk Trimester: Gebelik Bulantısı ile Baş Etme Yolları

Gamze'nin Hamilelik Anıları: İlk Trimester


Eveet, nerede kalmıştık?

En son, ailelere de haber vermiş, herkesi havalara uçurmuş, kendimiz de aklımız beş karış havada geziyorduk. Her şey çok güzel gidiyordu, keyfim yerindeydi. Evrene, benim hamileliğim sorunsuz ve mükemmel geçecek diye mesaj üstüne mesaj yolluyordum.



Evren beni tam olarak anlamamış olacak ki, 6.haftayla birlikte korkunç mide bulantılarım başladı. Sabah gözümü açar açmaz tuvalete koşuyor, yediklerimi 10 dakika içinde çıkarıyor, gün boyu lanet bir bulantıyla, ağzımın içinde berbat bir tatla geziyor, akşam işten eve gelir gelmez devrilip yatıyor, sevgilimin yalvarmasıyla iki lokma bir şeyler yedikten dakikalar sonra onu da çıkarıyordum. Kendime, mide bulantımı az hissettiğim bir pozisyon bulursam, öldürseler yerimden kıpırdamıyordum. Erkenden yatıyor, bulantı birazcık hafiflese de uykuya dalsam umuduyla koyun sayıyordum.



Gerçekten 24 saat bulantı yaşadım. Şu an düşünüyorum da, bayağı zor günlermiş. Ama ben, 12.haftaya kadar, yani yaklaşık 1.5 ay süren bu bulantılardan bir kere bile şikayet etmedim. Onunla yaşamayı, baş etmeyi, normalleştirmeyi öğrendim. Taktiklerimi sizinle de paylaşmak istiyorum :)


Gebelik Bulantısı ile Baş Etme Yolları:


Öncelikle şunu belirtmek isterim ki, bende işe yarayan bir yöntemin, sizde işe yaramama ihtimali hep vardır. Deneyerek kendinize en iyi geleni bulabilirsiniz.

1) Normalleştir: Sabahları uyanınca bir bulantı dalgasıyla tuvalete koştuktan sonra, elimi karnıma koyar, "Sana da günaydın bebeğim" derdim. O sabah bulantısı, benim için bir hastalık ya da eziyet değil, kıpırtısını hissetmediğim için nasıl olduğunu bilemediğim bebeğimin bana yolladığı "iyiyim annecim" işaretiydi. Her bulantı gelişinde, bunu bebeğimden gelen bir mesaj olarak algıladım ve onunla konuştum. Bir hayli gevezeydi :P 

Her kontrole gidişimde, doktorum nasılsın derdi, iyiyim süperim bomba gibiyim diye cevap verirdim. Bulantıların nasıl diye sorardı. Bulantılar devam ama olacak o kadar, bebeğimin iyi olduğunu anlıyorum böylece derdim. O kadar pozitif ve neşeli bir gebesin ki, midesi bulanıyor diye sana üzülemiyor insan derdi :D Hehe :D

2) Bulantı Bileklikleri: Eczanelerde satılan, daha çok araç tutması için kullanılan, el bileğinin iç tarafındaki akupunktur noktasına bası yapacak şekilde uygulanan bu bileklikler, bana inanılmaz iyi geldi. Akupressur yapıyor bir nevi ve gerçekten etkili. Bulantıları sıfıra indirmiyor ama kusma sayımı çok azaltmıştı.


 

3) Ekşi Yemek: Ekşi yiyecekler, mide bulantımı ilginç bir şekilde azaltıyordu. Limonu dilimler, üzerine tuz eker, şapur şupur yerdim. Ayy şimdi anlatırken bile ağzım kamaştı :) Onun dışında, yeşil elma üzeri bol limon, ayva üzeri bol limon da çok çok iyi gelen seçeneklerdi. O kadar çok limonlanmış ayva yedim ki, oğlumun suratı gamze dolu :)) Alakası var mıdır bilinmez :) Bu arada ayva çekirdeklerini de atmıyoruz, onları da kullanacağız. İlerleyen yazılarımda anlatacağım.

 

4) Çubuk Kraker: Kurtarıcım! O 6 haftada yediğim çubuk krakeri, ömrü hayatımın toplamında yememişimdir :) Baş ucumda bir paket bulundurur, sabah uyandığımda yerimden doğrulmadan, hemen iki tane kıtırdatırdım. Bu, sabah bulantılarımın şiddetini çok azalttı. Onun dışında gün içinde de sürekli elimde, masamda, çantamda çubuk kraker bulundurdum. Bulantı yükseldiği anda bir kaç tane yiyordum, gerçekten rahatlatıyordu.

 

5) Zencefil: Zencefil, gebeliğin ilk 3 ayında tehlikeli olabileceği için, kullanımı sınırlandırılması gereken yiyeceklerdendir. O yüzden bu tavsiyemi uygulamadan önce, düşük ihtimali yaşamadığınızdan ve doktorunuza danıştığınızdan emin olun! Ben, doktorumdan onay aldıktan sonra, günde 1 bardağı geçmeyecek şekilde, sadece çok iyi hissetmediğim günler içtim. Ne olur ne olmaz.. Tarif şöyle. Bir bardak soğuk su içine, küçük bir parça taze zencefil atılır, kısık ateşte kaynatılır. Kaynatıktan sonra bir 5 dakika daha ocaktan almayın, iyice fokurdasın. Sonra süzülür, içine yarım limon sıkılır ve afiyetle içilir. Özellikle iş yerinde yoğun bir gün olacaksa, sunumun ya da toplantım varsa başvurduğum bir yöntemdi ve çok işime yaradı.

 

6) Öğünleri bölmek: Mide bulantıları yüzünden hiçbir şey yiyemez, hızla kilo kaybeder olunca, bebeğimi besleyemeyeceğim endişesiyle çözüm aramaya başladım. Halbuki bebek alacağını anneden her türlü alır, besinsiz kalmaz, besinsiz kalan zavallı çilekeş anne olur :) Ben çözüm olarak öğünlerimi ikiye bölerek yemeyi bulmuştum. Şöyle ki, örneğin kahvaltıda yiyeceğim tostu ikiye bölüyordum. Önce ilk yarısını yiyor, 10 dakika içinde de çıkarıyordum. Biraz midemin yatışmasını bekleyerek kalan yarısını yiyordum. Valla %100 çalışıyor, kesin bilgi yayalım :) O ikinci postayı hiç çıkarmadım, midemde kaldı. Böylece besinsiz kalmamış oldum. Yoksa valla sonum serumluktu benim.

 

7) Serin ve Temiz hava: Bulantılı döneminiz yaza geliyorsa serin hava şansınız olmayacaktır ama temiz hava da iş görür. Bulantılarım rahatsız etmeye başlayınca, kıvrıldığım yerden zorla kalkarak bir yürüyüşe çıkmak, hiç olmadı balkonda oturmak beni çok rahatlattı. Aralık ayıydı ve soğuk hava beni kendime getiriyordu. 

 

Benim mide bulantılarım için kullandığım taktikler bunlar. Umarım bir gebenin daha işine yarar ve kendini iyi hissetmesini sağlar.

Sonraki yazımda, ikinci trimester anılarımla burada olacağım,

Sevgiler, 

Doula Gamze Oruç
Doğuma Hazırlık Eğitmeni ve Doula
05074379127
gamzeoruc34@gmail.com
instagram: @doula_gamzeoruc

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder